donderdag 27 november 2014

Weet ik veel??? Maar ik weet niet veel! Of toch wel?

Dat bedacht ik me vanmiddag. Eleni had in haar surprise van school een spelletje met allemaal vragen. Een beetje Triviant-like. Vragen vanaf 8+ dus niet al te moeilijk, al zijn sommige vragen wel instinkers. (Suiker op een stokje is geen suikerspin, maar een lollie!)

Terwijl Eleni een hele serie aan vragen op Erik, Ymke en mij afvuurde en wij antwoord op antwoord uit onze mouw, broekzak en schoen toverden, bedacht ik mij dat een mens eigenlijk toch heel erg veel weet. Je staat er eigenlijk niet dagelijks bij stil bij hoeveel informatie er eigenlijk opgeslagen zit in je brein, want het is informatie die je niet dagelijks nodig hebt. Zelfs niet wekelijks.
Ik vraag me eigenlijk zelfs af wanneer ons die informatie geleerd is. Ik denk dat veel van de informatie ons geleerd is in de praktijk en sommige dingen misschien zelfs nog op de basisschool.
En sommige dingen? Die zijn ons misschien niet eens geleerd, maar zijn misschien zelfs door enige logica aannames geworden. 

Ik vond het wel bijzonder en zal jullie eens een paar voorbeelden geven.
Eerst een paar met antwoorden en dan een paar zonder. En dan ben ik benieuwd naar jullie antwoorden.

1. Wat roepen de Barbapapa's vaak voordat ze van gedaante veranderen?
* Huub huub Barbatruc
2. Hoe heet de meest gebruikte zoekmachine op Internet?
*Google

En nu jullie!

1. Hoeveel ogen hebben de meeste spinnen?
2. Hoe heet de kortste en dikste vinger van de hand?
3. Hoe wordt bij basketbal het lopen met een stuiterende bal genoemd?

Stiekem zit er heel veel stof opgeslagen in ons brein.. En informatie ;-). Stoffige informatie.

2 opmerkingen: