zaterdag 8 november 2014

Seeking sole mates?

Het is weekend en ik betrap me alweer op een blog over... De was. Maar dan een specifiek onderdeel van de was. Want wie van jullie kent hem nou niet? Het sokkenmonster!

Je stopt de was in de wasmachine, de een stopt de was daarna in de droger en de ander hangt het op een wasrek. Maar hoe dan ook je komt op een moment dat je de was gaat vouwen.

Nu weet ik natuurlijk niet hoe jullie dat doen, maar ik sorteer de was hoe ik het tegenkom. Jullie weten waarschijnlijk wel dat ik een heel nest kinderen heb, dus ik gooi (in een weekend waarin ik de was van het weekend ervoor nog heb) alle was op het bed en heb dan allemaal lege wasmanden staan.
En dan begint het grote sorteren.

Eén wasmand voor Xanne en Eleni. Eén wasmand voor Ymke en Nyntha. Eén wasmand voor Erik en mij. De handdoeken, theedoeken en poetsdoeken vouw ik gelijk op en leg ik gelijk achter me in de kast. De sokken gaan op een hoop. De kleren van Larissa vouw ik ook gelijk op en gaan op een stapel en dan op haar trap naar boven. Strijkwas in de strijkmand.
En als ik dan het bed leeg heb en dus alleen een hele grote berg sokken heb, ga ik daarmee aan de slag. En de sokken die bijelkaar horen vouw ik inelkaar en krijgen een gooi in de juiste mand of, als ze van Erik, Larissa of mij zijn, gaan in de la, op de trap of ik de kast.

En dan ben je klaar en dan zie je ze liggen. Een stuk of 7 eenzame sokken. Met een beetje hoop denk ik dan altijd een sok te herkennen van de week ervoor en ik kijk dan in het mandje eenzame sokken, waar inmiddels zo'n 15 sokken knus bijelkaar liggen. Ik gooi het mandje om en kijk of ik iets passend heb. En soms heb ik geluk. Soms kan ik een paar gelukkig maken en herenigen. Maar over het algemeen, wordt het mandje alleen maar voller en voller en voller...

Na een maand of 2 en misschien 5 herenigingen besluit ik het mandje leeg te gooien in de kliko, want dan houd ik het voor gezien en alsof de Duivel ermee speelt. Uit alle gaten en hoeken verschijnen sokken! De sokken die horen bij de sokken die ik in de kliko heb gegooid! Dat vervloekte Sokkenmonster!

Gaat dat nu alleen bij mij zo? Of is dat overal zo?
Misschien moeten we eens per maand een 'alleenstaanden-sokken-foto' plaatsen. Misschien kunnen we elkaar helpen?

Ow en de rest van de was, die wordt mand voor mand weggevouwen en opgeruimd ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten