dinsdag 11 november 2014

Wat eten we vandaag?

Na jullie dagen op rij verveeld te hebben met de was en met sokken, wilde ik jullie vandaag vervelen met de dagelijks terugkerende vraag: "Wat eten we vandaag?" Of eigenlijk beter gezegd of gevraagd: "Wat aten júllie vandaag?"

Ik vermoed haast wel dat die vraag in vrijwel elk huis dagelijks wel voorbij komt. Zoniet wekelijks in de huizen waar weekmenu's worden gemaakt.

Zo ook hier. Bij ons in huis ben ik degene die kookt, maar stel ik de vraag eigenlijk altijd aan Erik. Om eigenlijk elke dag een variatie te krijgen uit 3 antwoorden. Optie A: "Als het maar lekker is" of Optie B: "Weet ik veel" of Optie C "Verzin zelf maar wat". Heel sporadisch wordt dit antwoord afgewisseld met een gericht antwoord als: "Oeh, doe maar varkenshaas in champignonroomsaus met spruitjes!" (In de weekenden dat de meiden wegzijn. Of: "Doe maar mie". Maar meestal is het toch een van die eerste 3 antwoorden.
Vraag ik het aan Xanne en Ymke krijg ik als antwoord: "Pizzaaaaaa" En bij Larissa en Eleni is de kans groot dat het frietjes is of stukjesvlees.

Ik hoop elke dag weer dat de meiden of Erik met een briljant idee komen en dat ik dan echt een supergoed idee krijg! En dat we weer eens iets verrassends eten.
Ik heb ook wel eens aan een weekmenu gedacht. Maar de Erik is niet de meest beste eter, en dan durf je niet zomaar van allerlei spannende gerechten uit te proberen.

De gemiddelde recepten die ik zoal klaarmaak zijn macaroni, bami, nasi, aardappelen met visstick en spinazie, slavinken, speklapjes, braadworst, gehaktballen, kippensoep... Nouja, jullie hebben wel een beeld. Een gewone oerhollandse pot eigenlijk. Gewone kost.
Elke dag is weer een uitdaging om niet iets op tafel te zetten wat we drie dagen daarvoor ook al gegeten hebben.

Hoe doen jullie dat? Help!
Dus met de ingrediënten:

Een gezin met 5 kinderen
Moeilijke eters (die niet snel nieuwe dingen proberen)
Een mama met niet veel kookervaring, maar die wel (volgens hen die hier eten) lekkere dingen op tafel kan zetten.
Geen ruim budget om te koken
Geen vis-eters (behalve visstick dan)
Voornamelijk de Hollandse pot

Kom maar op met die tips!

Ow en wij? Wij aten vandaag Julliënnesoep! Voor t eerst dat ik hem (haar?) klaarmaakte, maar de 4 liter soep die ik gemaakt had is OP! Met 3 hele stokbroden die totaal verorberd zijn, dus ik denk dat de Juliënnesoep voor herhaling vatbaar is...
   

2 opmerkingen: